Відповіді надсилати на пошту:
stukanovaolga1954@gmail.com
5.10.2020
Тема: ПЛАВЛЕННЯ ТА КРИСТАЛІЗЦІЯ ТВЕРДИХ КРИСТАЛІЧНИХ ТІЛ. ПИТОМА ТЕПЛОТА ПЛАВЛЕННЯ.
Презентація:
Домашнє завдання:
Виконати рлозрахунки в Л.Р. номер 5, сторінка 50.
Параграф 9, сторінка 50(номер 1-5).
10.11.2020
ТЕМА: Випаровування та конденсація. Кипіння, питома теплота пароутворення.
Домашнє завдання:
Параграф 10. Сторінка 64, задача 1 сторінка 61.
Приклади розв язаних задач(записати в робочі зошити), використовуючи презентацію зробити висновки, які необхідні в параграфі 10.
Тема уроку: Розв язування задач. Самостійна робота.
Хід уроку:
1.Перевірка Домашнього завдання.
а) Що таке кипіння?
б) Від чого залежить кількість теплоти, необхідна для випаровування рідини, або виділяється під час конденсації пари?
в) Шо називається питомою теплотою пароутворення.
г) За якою формулою обчислюється кількість теплоти, що поглинається під час пароутворення, або виділяється під час конденсації.
Перевіряємо задачу,сторінка 61 номер 1.
Розвязуємо мостійно, сторінка 63, номер 6.
Домашнє завдання:
Повторити параграф 8-9-10.
Сторінка 62 номер 3, сторінка 56 номер 6.
Тема уроку: Насичена та ненасичена пара. Вологість повітря.
Хід уроку:
1. Аналіз самостійної роботи.
2. Перевірка домашнього завдання:
а) Сторінка 56(6)- демонстрація учнями на екрані.
б) Сторінка 62(3)- демонстрація на екран.
3. Вивчення нового матеріалу.
Працюємо з підручником: параграф 11 сторінка 65, відповідаємо на запитання.
Запишемо покази сухого термометра- t=20.
вологий термометр- t=14.
Знайдемо різницю показів: t1-t2=6c.
Використовуючи таблицю, знаходемо відносну вологість, вона дорівнє 51%.
4. Значення вологості.
2. Підготуватись до Л.Р. номер 6.
3. Сторінка 68(1).
1. Скласти задачі(2)- на визначення відносної вологості повітря, використовуємо таблицю 9 стор. 71.
2. Розглядаємо приклад розв язання задачі стор. 68.
23.11.2020
Тема уроку: Поверхневий натяг, змочування, капілярні явища. Капілярні явища в біології та медицині.
ПЛАН:
1. Перевірка домашнього завдання:
а)Робота з таблицею стор.71; №8 стор.81.
б) Таблиця 8 стор.68:
Густина водяної пари при температурі 15 градусів дорівнює 11 грам на метр кубічний, чи буде ця пара насиченою?
в)Тиск водяної пари при температурі 20 градусів, 17.5мм.рт.ст. Чи буде ця пара насиченою?
2. Перевіряємо задачу 2 стор.69.
3. Аналіз Л.Р.:
а) розрахунки вірні.
б) У висновку не всі вірно записали, як залежить відносна вологість від температури повітря.
в) Чим відрізняється абсолютна вологість від відносної(дали визначення)?
Вивчення нового матеріалу:
Параграф 12 стор.71.
1. Властивості рідини, демонстрація досліду; заповнюють стор. 71.
2. Демонстрація явища змочування, пояснити результати досліду і заповнити стор.72.
3. Демонстрація дослідів які показують наявність поверхневого натягу у рідини.
4. Що таке сила поверхневого натягу, коефіцієнт поверхневого натягу(стор.73).
5. Демонстрація досліду:
Залежність поверхневого натягу від домішок( стор.74).
6. Поверхневий натяг рідини при змочуванні і незмочуванні тіла. Поняття меніску:
а) Стор. 76
Параграф 12, стор.77(1-2)-задача 3.
Готуватись до К.Р. стор. 83.
Тема: Розвязування задач на властивості рідини.
План уроку:
1. Актуалізація опорних знань.
2. Вчимося розв'язувати задачі.
3. Запитання до уроку.
4. Домашнє завдання.
Хід уроку:
1. Актуалізація опорних знань:
Усне опитування:
1. Чому виникає сила поверхневого натягу? Від чого вона залежить?
2. Наведіть приклади прояву капілярних явищ у природі.
3. Чому водоплавні птахи виходять сухими з води?
4. Чому маленькі краплі роси на листі деяких рослин мають форму кульок, тоді як листя інших рослин роса вкриває тонким шаром?
5. Чим пояснити, що солом’яна покрівля на даху, що складається з окремих стебел, між якими є безліч порожнин, надійно захищає від дощу?
6. Навіщо перед фарбуванням поверхонь їх рекомендують знежирювати?
7. Перш ніж припаяти будь-яку деталь до плати її спочатку покривають каніфоллю. Навіщо?
8. Чому крапля води або рослинної олії розтікається по поверхні дошки, а крапля ртуті не розтікається?
9. Від яких величин залежить висота капілярного підняття рідини?
10. Як зміниться висота рівня води в капілярі, якщо за інших умов взяти капіляр удвічі меншого радіуса? якщо перенести дослід на Місяць?
11. Коли висота капілярного підняття води в ґрунті більша: навесні чи влітку? Чому?
Розв язування задач:
Користуючись цією задачею, розвязати задачу №6 на стор.80 вашого підручника:
Домашнє завдання:
1. Готуватись до К.Р., повторити параграфи 7-12.
2. Задача №4 стор.77; задача №4 стор.80.
1.12.2020
Домашнє завдання:
1. Повторити параграфи 7-12.
2. Готуватись до К.Р., на стор. 83 підручника.
Тема- "Рівняння стану ідеального газу. Ізопроцеси в газах.
Хід уроку
1. Урок вивчення нового матеріалу.
Закріплення матеріалу:
Задача №1 розв язати дома!
Номер 3
1. №30-7(збірник задач Ф.Я.Божинова).
2. №30-16(збірник).
3. № 30-20(збірник).
Домашнє завдання:
- Конспект.
- Задача №1 письмово в зошит.
15.12.2020
Тема: Використання першого закону термодинаміки для ізопрцесів. Адіабатний процес.
Хід уроку:
1. Вивчення нового матеріалу:
1. Конспект уроку
2. Розв язати задачу: Газ в ході ізобарного розширення від 3 метрів кубічних до 3 цілих 25 сотих, виконав роботу 25кДж. Знайдіть тиск цього газу?
Тема: Двигун внутрішнього згоряння. Парова турбіна, реактивний двигун. Екологічні проблеми використання теплових двигунів.
Хід уроку:
- Перевірка знань по темі " основи термодинаміки" методом тестування(гугл тест).
Ссилку на тест отримаєте(на виконання 15 хвилин).
Вивчення нового матеріалу:
1. Принцип дії двигуна внутрішнього згоряння.
(демонстрація відео на екран).
https://www.youtube.com/watch?v=ZpBbbP6U-Yo-згоряння
https://www.youtube.com/watch?v=BAdEYdInZrU-турбіна
- В робочих зошитах записати принцип дії двигуна внутрішнього згоряння.
- 4 такти законспектувати, записати 4 такти робочого циклу.
- Використання ДВС.
- Принцип дії парової турбіни. Застосування.
Домашнє завдання:
1. Параграф 17-18, підручник 8 класу.
2. Вправа 16( Зробити 1,3) стор.81.
11.01.2021(2 семестр).
2 УРОК
Яку користь і шкоду спричинює електризація тіл.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Фронтальне опитування або самостійна робота
1. Що і чому відбувається під час щільного контакту двох тіл, виготовлених із різних матеріалів?
2. Чому під час тертя ебонітової палички об вовняну тканину електризуються обидва тіла?
3. Сформулюйте закон збереження електричного заряду.
4. У чому полягає відмінність провідників і діелектриків?
5. Що називають заземленням?
6. Як за допомогою негативно зарядженого тіла зарядити інше тіло позитивно?
7. Поясніть, чому будь-яке незаряджене тіло завжди притягується до тіла, яке має електричний заряд.
8. Для чого застосовують електроскоп? Як він сконструйований і яким є принцип його дії?
9. Чим електрометр відрізняється від електроскопа?
Проблемні питання
У який спосіб можна кількісно виміряти силу, що виникає між електрично зарядженими тілами? Від чого вона залежить?
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Точковий заряд
Точковий заряд – це заряджене тіло, розмірами якого можна знехтувати порівняно з відстанями від нього до інших заряджених тіл, що розглядаються.
Точковий заряд є не реальним об’єктом, а фізичною моделлю. Необхідність уведення такої моделі спричинена тим, що в загальному випадку взаємодія заряджених тіл залежить від багатьох чинників, отже, не існує єдиної простої формули, яка описує електричну взаємодію для будь-якого довільного випадку.
2. Крутильні терези
Уперше закон взаємодії нерухомих зарядів був установлений французьким фізиком Шарлем Кулоном (1785 р). У своїх дослідах Кулон вимірював сили притягування й відштовхування заряджених кульок за допомогою сконструйованого ним приладу — крутильних терезів.
У скляний циліндр на спеціальному тримачі було поміщено заряджену кульку 1. Обертаючи кришку циліндра, дослідник домагався, щоб кульки 1 і 2 доторкнулись одна до одної і частина заряду з кульки 1 перейшла на кульку 2. Однойменні заряди відштовхуються, тому кульки розходилися на деяку відстань. За кутом закручування дроту Кулон визначав силу взаємодії зарядів.
Потім, обертаючи кришку циліндра, дослідник змінював відстань між кульками та знову вимірював силу їх відштовхування. Виявилося: коли відстань збільшувалась у два, три, чотири рази, сила взаємодії кульок зменшувалася відповідно в чотири, дев’ять і шістнадцять разів.
Сила F взаємодії двох точкових зарядів обернено пропорційна квадрату відстані r між ними:
F~1r2
Для виявлення залежності сили F від зарядів кульок Кулон застосував такий прийом. До наелектризованої кульки 1 він торкався незарядженою кулькою 3 такого самого розміру. Оскільки при цьому заряд розподілявся порівну між обома кульками, заряд пробної кульки 1 зменшувався вдвічі. Виявилося, що в стільки ж разів зменшилась і сила електричної взаємодії між 1 та 2 кульками.
Сила F взаємодії двох точкових зарядів q1 і q2, прямо пропорційна добутку модулів цих зарядів:
F~q1q2
3. Закон Кулона
На підставі проведених дослідів Кулон установив закон, який згодом отримав його ім'я.
Закон Кулона
Сила F взаємодії двох нерухомих точкових зарядів q1 і q2 прямо пропорційна добутку модулів цих зарядів і обернено пропорційна квадрату відстані r між ними:
F=kq1q2r2
k — коефіцієнт пропорційності.
k=9∙109Н∙м2Кл2
Сили Кулона напрямлені вздовж умовної прямої, яка з’єднує точкові заряди, що взаємодіють.
2. Електричне поле, напруженість електричного поля.
Підвісимо на нитці негативно заряджену кульку і піднесемо до неї позитивно заряджену скляну пластину. Навіть за відсутності безпосереднього контакту кулька на нитці відхиляється від вертикального положення.
Проблемне питання
Як же здійснюється взаємодія заряджених тіл?
Вивчаючи взаємодію наелектризованих тіл, учені Майкл Фарадей (1791-1867) і Джеймс-Кларк Максвелл (1831-1879) установили, що у просторі навколо електричного заряду існує електричне поле. За допомогою цього поля і здійснюється електрична взаємодія.
2. Електричне поле
Електричне поле — це особлива форма матерії, що існує навколо заряджених тіл або частинок і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, які мають електричний заряд.
Електрична сила – сила, з якою електричне поле діє на заряджені частинки або тіла.
3. Властивості електричного поля
Проведемо дослід
Надамо усім кулькам позитивного заряду. Навколо кульок виникне електричне поле.
Висновки:
електричне поле існує в будь-якій точці простору, що оточує заряд (заряджену сферу);
з віддаленням від заряду поле стає слабшим;
електричне поле має енергію, адже через його дію кулька набуває руху, відхиляючись на деякий кут;
електричне поле може існувати будь-де, навіть у вакуумі (детальніше в старших класах)
4. Графічне зображення електричного поля
Для графічного зображення електричного поля прийнято використовувати силові лінії.
Силові лінії електричного поля, або лінії електричного поля, — це умовні лінії, уздовж дотичних до яких на заряджене тіло діє сила з боку електричного поля.
Щільність силових ліній на рисунку залежить від того, наскільки сильним є електричне поле (чим сильніше електричне поле, тим щільніше розташовані лінії).
Якщо в точку А помістити позитивний заряд, то сила Fел буде діяти вздовж дотичної в напрямку силової лінії. (якщо в точку А помістити негативний заряд, то напрямок сили буде протилежним напрямку сили Fел)
У точку В помістили негативний заряд.
Картини силових ліній електричних полів, створених:
а — негативно зарядженою кулькою;
б — позитивно зарядженою кулькою;
в — системою двох паралельних пластин, заряди яких однакові за модулем і протилежні за знаком;
г — системою двох кульок, що мають однакові позитивні заряди
Силові лінії електричного поля починаються на позитивному заряді й закінчуються на негативному.
5. Вплив електричного поля на організм людини
Електричне поле існує:
В атмосфері Землі. Поверхня Землі заряджена негативно, а верхні шари атмосфери — позитивно).
Навколо електротехнічних пристроїв.
Навколо клітин й тканин організму людини. Реєстрацію та вимірювання цих полів широко застосовують для діагностування різних захворювань (електроенцефалографія, електрокардіографія, електроретинографія).
Дія зовнішнього електричного поля на клітини й тканини організму людини, призводить до негативних наслідків. Під впливом цих електричних полів у людини змінюються гормональний стан і біоструми мозку, що спричиняє погіршення пам’яті, підвищену стомлюваність.
Проблемне питання
Що ж робити? Адже зовсім відмовитися від роботи за комп’ютером, перегляду телевізора, використання побутової техніки, яка теж є джерелом електричних полів, досить важко.
Розв’язати проблему можна, послабивши електричне поле, наприклад:
шляхом підвищення вологості повітря або застосування антистатиків.
штучна йонізація повітря, насичення його легкими негативними йонами (аеройонізатори — генератори негативних йонів повітря).
Силовою характеристикою електричного поля є фізична величина, яка називається напруженістю. Поле, яке існує навколо електричних зарядів досліджують з допомогою пробного заряду. Під пробним зарядом розуміють малий додатній заряд, який своїм полем не може спотворювати досліджуване поле, отже це уявний заряд, власне електричне поле якого досить слабке порівняно з досліджуваним.
Напруженість електричного поля у будь-якій точці поля − це відношення сили, що діє на пробний заряд до величини цього заряду: . Звідси слідує, що коли пробний заряд внести в електричне поле напруженістю , то на нього буде діяти сила, величиною F=q0·Е.
Остання формула справедлива для обрахування сили, що діє з боку поля на довільний електричний заряд. При цьому вектори та збігаються за напрямком, коли q>0 та мають протилежні напрямки, якщо q <0.
За одиницю напруженості в СІ взято напруженість у такій точці поля, де на пробний заряд величиною в 1 Кл діє сила в 1 Н, тобто [E] = [1 Н/Кл].
Враховуючи із закону Кулона, що:
напруженість електричного поля навколо точкового заряду q на довільній відстані r від нього можна розрахувати як:
.
Для графічного зображення електричних полів користуються методом ліній напруженості − це криві, проведені в електричному полі, дотичні до яких в кожній точці збігаються з напрямком вектора напруженості. Лініям напруженості приписують напрямок, що збігається з напрямком вектора напруженості . Вважають, що лінії напруженості завжди починаються на поверхні позитивного заряду і закінчуються на поверхні негативного − вони є незамкнутими лініями. Якщо у всіх точках поля мають однакове значення і напрямок, при цьому лінії напруженості мають рівну густину та паралельні між собою, то поле називають однорідним. Прикладом такого поля може бути електричне поле в зазорі між пластинами конденсатора, хоча вже на краях пластин це поле − неоднорідне (рис.2.6 ). Прикладом неоднорідних полів є й поля навколо точкових зарядів.
Якщо існує сукупність нерухомих точкових зарядів q1, q2, …,qn, то кожне з цих тіл, по-перше пов’язане із власним електричним полем незалежно від наявності інших тіл, по-друге − ці поля накладаються. Якщо в таке поле внести пробний заряд q0, то на нього діятиме деяка сумарна сила:
,
де − напруженість результуючого електричного поля системи точкових зарядів, яка визначається як векторна сума напруженостей полів окремих заряджених тіл.
Отже, результуюче поле можна знайти простим накладанням (суперпозицією) електричних полів окремих зарядів. Цей висновок підтверджується експериментально і називається принципом незалежності дії електричних полів, або принципом суперпозиції.
Електричний диполь− це система із двох точкових тіл, заряди яких однакові за величиною, але протилежні за знаком: +q та −q, розміщені на малій відстані l, порівняно з відстанями до точок поля, в яких визначається напруженість (рис. 2.7.). Місця розташування зарядів − це полюси диполя. Лінія, яка проходить через полюси, називається віссю диполя. Вектор напрямлений вздовж осі диполя від негативно зарядженого до позитивного , чисельно дорівнює відстані між ними і називається плечем диполя. Добуток абсолютної величини заряду полюса на плече називається моментом диполя − , отже
.
Напруженість електричного поля диполя у довільній точці А (рис.2.8.) визначають зазначеним принципом суперпозиції.
У загальному вигляді .
Вдалині від диполя, тобто коли r>>l вираз спрощується і набуває вигляду:
( оскільки ).
Якщо диполь помістити в однорідне електричне поле (рис.2.9.), напруженості , то сили, які діють на нього спричинять обертальний момент, величина якого відносно середини диполя:
,
або , тобто в результаті диполь намагається розвернутись так, щоб .
Домашнє завдання:
1) Параграф 2,3.
2) Виконати Л.Р. по темі " Дослідження взаємодії заряджених тіл". стор.17.
Вислати вчителю на пошту або Вайбер(обов язкова робота).
18.01.2021
Тема уроку: Розв"язання задач. Дискретність електричного заряду, дослід Йоффе й Міллікена.
Хід уроку:
1) Перевірка знань. Виконання тесту(15 хвилин на виконання). Початок в 8-20.
2) Розв"язування задач:
Записуєте текст задачі, коротку умову, та розв"язування в робочих зошитах.(зошити перевірятиму в школі).
Самостійно розв"язуємо:
І мікрочастинки, і макроскопічні тіла можуть мати заряд (позитивний або негативний ), а можуть бути нейтральними. Наприклад, нейтральними частинками, заряд яких дорівнює нулю, є нейтрони (вони разом із протонами складають ядро атома). До складу атомів входять протони та електрони, які мають заряд, проте самі атоми є нейтральними. Це пов'язане з тим, що в атомі кількість електронів збігається з кількістю протонів. Якщо атом віддає один чи кілька електронів, то він перетворюється на позитивний йон, а якщо приймає — на негативний йон.
Підбиваємо підсумки Електричний заряд — це фізична величина, що характеризує властивість частинок або тіл вступати в електромагнітну взаємодію. Заряд позначають символом д і вимірюють у кулонах
Процес набуття електричного заряду макроскопічними тілами називають електризацією. Під час електризації тіло зазвичай приймає або віддає деяку кількість електронів.
Розрізняють два роди електричних зарядів: позитивні та негативні заряди. Однойменно заряджені тіла (частинки) відштовхуються, а різнойменно заряджені — притягуються.
Електричний заряд є дискретним: існує мінімальний (елементарний) електричний заряд, якому кратні всі електричні заряди тіл і частинок. Електричний заряд не існує окремо від частинки; носієм елементарного негативного заряду є електрон, позитивного — протон.
Посилання на тест. Нагадую, що на тест дається 15 хвилин!
Тема уроку: Лабораторні роботи 10-11. "Вимірювання сили постійного струму на різних ділянках кола". "Вимірювання електричної напруги на різних ділянках електричного кола за допомогою вольтметра"(стор.18,23).
Хід уроку:
1. Організація класу(Присутність на уроці).
- Правила техніки безпеки при виконанні робіт.
Ціна поділки амперметра-
Відео виконання роботи(стор.18 підручника).
Звернути увагу що в роботі замість 1 лампочки береться резистор(опір).
Зробити висновок!
Зошити з виконаними Л.Р. принести в понеділок, хто не приходить до школи, вислати на ресурси пошту або Вайбер.
https://youtu.be/Ax0ARLOksX0
4. Електрокип"ятильником потужністю 1.5кВт нагрівають воду від 20 градусів до кипіння за 5 хвилин. Знайти яку масу воду можна нагріти, якщо ККД кип"ятильника 75%. Розв"язуємо задачу на дошці.
Урок №1
Тема уроку.Лабораторна робота №9(стор.65)
Визначення ЕРС і внутрішнього джерела струму
Хід уроку
1. Познайомити учнів з ходом роботи.
https://www.youtube.com/watch?v=bv0cPCPYAN0
4. Заповнити таблицю на стор.66
6. Зробити висновок
Домашне завдання:Повторити параграфи 4,6,10-12
Урок№2
Контрольна робота
2. Виконання контрольної роботи по варіантах
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=8X2hBbg3tg0-зробити конспект в робочому зошиті і використати матеріал параграфа 15 підручника.
Домашнє завдання:
Source: https://fizmat.7mile.net/elektrichne-pole-u-vakuumi/elektrychne-pole-napruzhenist-elektrychnoho-polia-pryntsyp-superpozytsii-elektrychnyi-dypol-naiprostisha-systema-tochkovykh-zariadiv.html
Комментариев нет:
Отправить комментарий