среда, 21 октября 2020 г.

6-А клас





Тема: Розподіл води на Земля. Вода- джерело життя на Землі.
    Параграф 1-2(друга частина)- Гідросфера.

Завдання: Уважно прочитати параграфи, заповнити сторінку 5, сторінка 8- намалювати схеиу надходження води до атмосфери. Сторінка 12- написати невеличкий віршований або прозовий твір "Гімн воді". До написаного гімну зробити ілюстрацію на сторінкі 14. Звернути увагу на такі поняття як: транспірація, метаболічна вода.

Завдання виконати 24 жовтня до 14-00!
Відповіді надсилати на пошту:
stukanovaolga1954@gmail.com


3 Листопада - КОНФЕРЕНЦІЯ:
Через платформу ZOOM:
Ідентефікатор- 2228060564
Код-пароль - 111.
Початок о 11-50!


                                Домашнє завдання:
Параграф 3-4, виконати завдання на сторінці 20-21.

Заповнити таблицю на стр. 26.

Сторінка 28-29(Прочитати самостійно що таке транспірація).

Вислати вчителю таблицю на стр. 26.

Термін виконання: До кінця дня(до 20-00).


                                 Домашнє завдання:
1. Параграф 5-6, сторінка 35(письмово).
Вислати до 09.11.2020

                                              10.11.2020
Тема уроку: Сніговий покрив. Заметіль і хуртовини.
На уроках опрацювати: параграф 7, заповнити сторінки 44-45, на сторінці 46- вміти пояснити малюнок 7, на сторінці 47(розв язати задачи по зразку).


Параграф 8, сторінка 50( розв язати кросворд).
Якщо виникають питання, то пишіть або телефонуйте.
VIBER- 0965099719.
Пошта- stukanovaolga1954@gmail.com

                                                 13.11.2020
Тема уроку: Снігові лавини, боротьба з лавинною небезпекою.

Хід уроку: 
Перевірка Д\З.
2. Вміти відповісти на запитання на стор. 47.
3. Перевіряємо розв язання кросворду.

Вивчення нового матеріалу:

                                            ПЛАН:
1. Що таке снігова лавина?
2. Яку небезпеку несуть лавини?
3. Як виникають лавини?
4. Із підручних матеріалів в домашніх умовах спробувати провести досліди і зробити висновок від чого залежить сходження лавин і чим воно викликано:
а) В горах.
б) Від стрімкості схилу гори.
в) Від стану поверхні гірського схилу.
г) Від вітру.
5. Стор. 55- заповнити. Придумати свої способи моделювання лавин.
6. Методи боротьби з лавинною небезпекою.

Домашнє завдання:
Параграф 9, сторінка 55, сторінка 56( 1 та 3).
Не всі вислали завдання на стор. 35, 47, 50.
Ці завдання оцінюються.






                                17.11.2020
Тема уроку: Лабороторна робота "Визначення відносної вологості повітря".
Хід уроку:
1. Перевірка Домашнього завдання. Задача номер 1 стор.68.
2. Підготовка до Л.Р:
а) мета роботи.
б) правила техніки безпеки при виконанні Л.Р.
3. Виконання Л.Р. Заповнюємо таблицю на стор. 70.
4. Зробити висновок.
5. Відповісти на додаткові завдання на стор. 70(1-2)
Завдання 3:
Якими методами можна зменшити відносну вологість повітря в приміщенні в холодну пору року?
В чому відмінність відносної вологості від абсолютної?
Відповіді на завдання 3-4, помістити на окремий аркуш і додати до роботи.

Домашнє завдання:
Повторити - параграф 10,11. 
Стор. 69 задача 2.

                                                  20.11.2020
Тема уроку: Саммопріснення льоду(демонстраціч досліду).

                                           Хід уроку:
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вивчення нового матеріалу:

а) Що таке лід, кристалічна решітка льоду.
б) Залежність температури замерзання льоду від розчинених у воді солей.
в) Дослід. Замерзання прісної води і розчину солі.
г) Що таке саммопріснення льоду?
д) Переробка морськой води в промисловості.
3. Розв язування задачі:


Домашнє завдання:
1. Стор. 58-59.
2. Повторити параграф 6-7.
3. Підготувати матеріал "Цілющі властивості талої води".

2 УРОК:

Тема: Сніг. Значення снігового покриву для грунту і живих організмів.
                                              План:
1. Що таке сніг?
2. Щя являють собою сніжинки?
3. Чому сніг скрипить під ногмами в лютий мороз?
4. Чи може сніг бути кольоровим?
5. Чому сніг має погану теплопровідність?
6. Що таке сніговий покрив?
7. Вплив снігового покриву на клімат, рельєф, життя рослин і тварин.
8. Вплив снігу на опади, вологість, температурний режим.

Використовувати параграф 6-7 та матеріали презентації.

Альбедо(білий)- описує здатність поверхні відбивати та розсіювати світло.

Виклад основного матеріалу. Одна з найдивовижніших властивостей снігу – різноманітність і неповторність форм сніжинок. Як відомо, не існує двох сніжинок однакової форми. Проте вони мають ряд спільних ознак, за якими в 1954 році Комісією снігу та льоду Міжнародної асоціації наукової гідрології була розроблена Міжнародна класифікація снігу (рис. 1) [4].

 













                                         


" Асоціативний кущ записати в зошит.



                                        24.11.2020

Тема: Цылющі властивості талої води. Підготовка до К.Р.

                                         ПЛАН:
Актуалізація опорниз знань:
1.Чому лід прісний?
2. Як залежить температура замерзання води від розчинених в них солей.
3. Чому льодяна крига, утворена в морі, крихка?
4. Що таке самоопріснення льоду?
5. Чому в морозний день сніг репить під ногами?
6. Чому сніг, який щойно випав, білий?
7. Як пояснити прислів я "Багато снігу- багато хліба".

       Цілющі властивості талої води:
(Повідомлення учнів).
Звертаємось до стор. 22-23 підручника. В зошитах записуємо коротко застосування цілющої води.
Підготовка до К.Р:
1. Що таку дейтерій, тритій?
2. Паковий-дрейфуючий?
3. Режеляція-відновлення льоду.
4. Припай- нерухомий лід.
5. Айсберги: столові, пірамідальні.
6. Задача:
Знайти масу снігової лавини довжиною а=8м., шириною в=6м., товщиною h=2м., якщо густина снігу 400кг\м
3.
а) записуємо умову задачі:

б) записуємо формулу за якою розраховуємо масу.
в) Підставляємо числові значення в дану формулу.

Домашнє завдання:
1. Підготуватись до К.Р.
2. Взяти на урок географічні атласи

                                             27.11.2020
Тема: Води суші, Річка, витік, русло, річкова долина, гирло, річкова сиситема, вододіл. Повінь, паводок.

                                     ПЛАН уроку:
1. Аналіз К.Р.
2. Вивчення нового  матеріалу.

- Води сущі.
- Роль річок для цивілізації?(самостійно, 2 урок).
- Пісні вірщі про річки( 2 урок).
- Самі відомі річки на Землі?( використовуємо карту світу).
- Що спільного у всіх річок?
- Чому річки течуть?
- Чому правий берег крутіший лівого?
- Частини річок:
а) Виток.
б) Притоки.
в) Гирло.
д) Річкова система.
ж) Басейн річки.
з) Вододіл.
- Що таке повінь і паводок?
- Дельта річки.

                                                  2 урок:
1. Перший і другий пункти плану.
2. В робочий зошит записати основні частини річок з визначенням.

Допоміжні матеріали:
Підручник(параграф 15), параграф 47( Географія), географічний атлас.

Річкова́ систе́ма — сукупність приток головної річки у межах річкового басейну; частина гідрографічної сітки.

Складається з головної річки (стовбура системи) і приток першого, другого й наступного порядків. Притоками першого порядку називаються річки, що безпосередньо впадають у головну річку, другого порядку — притоки приток першого порядку й т. д. Іноді найменування порядку річок ведеться, навпаки, від дрібних річок до головного водотоку.

Назва річкової системи дається за назвою головної річки, що є звичайно найдовшою та багатоводнішою річкою в системі.

Де́льта — район впадіння річки в океан, море, озеро або іншу річку, розчленований рукавами і протоками. Включає верхню товщу гирлового конуса виносу річки та алювіальну надводну частину, яка утворює складну гідрографічну мережу і своєрідний ландшафт. Зазвичай, дельта є заболоченою.Ги́рло (заст. укр. гірло[1]), рідко устя — місце впадіння річки в озеро, водосховище, море або в іншу річку.

Витік річки — місце початку річки. Витоком річки може бути озеро, болото, джерело, у горах — льодовик. В Карпатах багато малих річок починається з джерел[1]. Кожна річка тече по звивистому заглибленню, що простягаєтся від витоку до гирла. Це заглиблення називають річковою долиною.

Абсолютна висота витоку є більшою від абсолютної висоти гирла. Різницю між висотою витоку і гирла називають падінням річки. Більшим падіння є в гірських річок і меншим у тих, що течуть на рівнинах.

Рі́чка (рідше ріка́)[1] — природний водний потік (водотік), який витікає з джерела, озера чи болота (рідше), має власне сформоване річище і тече під дією сили тяжіння; живиться поверхневими й підземними водами, а також атмосферними опадами свого сточища (басейну). Вирізняють річки гірські та рівнинні. Інколи річки бувають сезонними.

Межень — найнижчий рівень води в річці. Під час межені витрата води в річці незначна, головне джерело живлення — підземні води. В помірних широтах буває літня й зимова межень. Літня межень наступає в результаті поглинання води поверхнею й високою випаровуваністю, зимова межень — в результаті відсутності поверхневого живлення.

Повінь — високий і тривалий підйом рівня води в річці, який супроводжується затопленням заплави. Спостерігається кожного року в один і той же сезон. Під час повені річки мають найбільшу водність, на цей період припадає більша частина річного стоку. Повені викликаються весняним чи літнім таненням снігу й льоду. Часто повені пов'язані з довгими дощами в теплу пору року.

Паводок — швидке, але короткочасне підняття рівня води в річці. На відміну від повені паводки виникають нерегулярно. Виникає зазвичай через інтенсивні дощі.

На території України виділяють 9 основних річкових систем. Найбільші з них: Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Дінець.















Домашнє завдання:
1. Параграф 15(Н.С).
2. Стор 94-95.
3. Параграф 47( Географія).
4. Підготувати матеріал про найбільші річки України(вибірково).
Взяти контурні карти.

                                          1.12.2020
Дивовижні річки Землі. Вплив рельєефу на напрям і швидксть течії річки.
1. Перевірка Домашнього завдання:

- Що таке річка і її значення?
- Чому річки течуть, яка їх особливість?
- Складові частини річки?
- Що таке повінь, паводок, межень?
- Показати на карті світу самі великі річки.



2. Вивчення нового матеріалу:



- Характеристика рівнинних річок(демонстрація досліду)
- Гірські річки(стор.90), вірш стор. 90.
" Вода по краплі й камінь точить".
- Особливості течії рівнинних рік.
- Особливості течії Дніпра:
- Яка причина зміни напрямку течеї.
- Взаємозвязок гідросфери і літосфери. Руйнівна сила річок. 
- Дельта річки.



Домашнє Завдання:



- Дивовижні річки Землі. Значення річок(параграф 48- Географія).
-Навколишній світ(параграф 16), Стор.96(письмово).


                                         2 Урок:
1.Практична робота з контурними картами. Показати і підписати річки України(фізична карта України)-стор.24.
2. Описати одну із річок України.

Найповноводніша річка світу — Амазонка. Площа, з якої вона збирає воду, сягає 7 млн км2, а це майже дорівнює такому материку, як Австралія. В Амазонку впадає понад 200 приток завдовжки 3,1 тис. км кожна. До Атлантичного океану річка вносить 6940 км3 води на рік.
Індійський Ґанґ має найбільшу серед річок світу дельту — майже 80 тис. км2! На цій площі можуть розміститися дві такі європейські держави, як, наприклад, Швейцарія.
Найпотужнішим, найбільшим (увага — не найвищим) водоспадом планети вважають Іґуасу, що розташований на річці Іґуасу на відстані 26 км від її впадіння в Парану. «Іґуасу» мовою індіанців гуарані означає «велика вода». Ця гігантська водяна підкова завширшки 2,7 км щосекунди несе з 80-метрової висоти 12 866 т води або в середньому 39 м3/с, тобто 766 тис. т щохвилини чи понад 1 млн т за добу. Він налічує 270 водоспадів і займає територію в 3 кілометри.
Найвищий водоспад світу — Анхель на річці Чурун у горах Венесуели в Південній Америці. Його висота — 1054 м. Цей водоспад був відкритий 1935 р. американським льотчиком Джеймсом Ейнджелом.
Найбільш відомий у світі — Ніаґарський водоспад — його висота всього 52 м. Водоспад розташовується на річці Ніаґара за 25 км від американського міста Баффало. Ніаґарський водоспад складається з двох водоспадів — Підкова (Канадський водоспад) і Американський водоспад.
Хуанхе — найкаламутніша річка у світі. Назва її в перекладі означає «жовта річка». В її річищі та гирлі, що майже цілком забиті наносами, накопичується величезна кількість мулу. На Хуанхе трапляються найстрашніші повені у світі. Під час повені 1931 р. Там загинуло понад 3,5 млн осіб. Сьогодні плин Хуанхе контролюють величезні шлюзові ворота.
«Країною катастрофічних повеней» називають республіку Банґладеш у Південній Азії. За травень-вересень тут випадає понад 80 % річної кількості опадів. У цей час тануть сніги в Гімалаях і випадають тривалі зливи в Непалі та на півночі Індії. Тому вся вода збігає в річки Ґанґ і Брахмапутру та їхні притоки. Вони виходять з берегів у своїх нижніх течіях і майже щорічно затоплюють 40–50 тис. км2 вельми густонаселеної країни, завдаючи багато лиха. Так, 1988 р. внаслідок мусонних дощів було затоплено переважну частину території Банґладеш, через що потерпіло понад 25 млн її мешканців. Було повністю зруйновано близько 600 тис. і пошкоджено до 1,5 млн будинків, 30 тис. км шляхів, знищено врожай наплощі 1,5 млн га. За неповними даними, загинуло понад 15 тис. осіб.
У 1995 р. сильні дощі, що були принесені в Західну Європу циклонами з Атлантики, спричинили великі повені на річках. У нижніх течіях річки Вісла, Одер та Рейн вийшли з берегів, затопивши величезні території. Вода вирувала навіть на вулицях міст, примушуючи людей використовувати для пересування човни. Навесні 2006 року у країнах Західної Європи деякі повені були спричинені таненням снігу.




4.12.2020
Тема уроку
Озера- блакитні очі планети. Походження озер.
Хід уроку:
1. Перевірка домашнього завдання
- Показати на Фізичній карті світу найбільші річки
- Розповісти про зв язок літосфери з гідросферою, і як впливає рельєф на швидкість і напрямок руху річок.
- Характеристика гірських річок.
- Характеристика рівнинних річок.
- Як утворюються водоспади, назвати найбільш відоми водоспади.
- Зачитати на стор.96 розповідь про водоспад( вибірково).

2. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:
- Що таке озеро, чим воно відрізняється від річки?
- Поділ озер за утворенням котловини(демонстрація)
- За характером водного балансу.
- За хімічним складом.
- Джерело живлення озер.
- Найвідоміщі озера.
- Значення озер.























2 Урок
Самостійна робота

Унікальні озера Землі. Практична робота з картою.
1. На фізичній карті світу показати: Каспіське озеро, Байкал, Вікторія, Балхаш, Великі Американські озера.
2. Описати в робочому зошиті одне із унікальних озер(дивись презентацію).


































Домашнє завдання:
Н.С.- параграф 11, стор.69(письмово).
Географія- параграф 49.
Здати контурні карти.

                                        08.12.2020
Тема-  Болота, типи боліт. Рослинний і тваринний світ боліт.
                                          Хід уроку
1. Перевірка знань(тести).
2. Вивчення нового матеріалу:
- Визначення.
- Утворення боліт.
- Типи боліт.
ДЕМОНСТРАЦІЯ:

За характером живлення, формою поверхні і переважаючим складом рослинності болота поділяються на низинні (евтрофні), верхові (оліготрофні) і перехідні (мезотрофні).
Низинні (евтрофні) болота розташовуються у знижених частинах рельєфу на місцевих вододілах, на місці колишніх водойм, в заплавах річок. Поверхня цих боліт плоска або ввігнута. Живлення відбувається атмосферними опадами, поверхневими і ґрунтовими водами. Поверхневі і ґрунтові води відносно багаті на мінеральні солі, і тому тут росте багата евтрофна рослинність (чорна вільха, береза, осока, очерет, хвощ). Торф цих боліт багатий на мінеральні солі, (зольність 6-7 %), використовується як добриво. Низинні болота найбільш поширені в заплавах Дунаю, Дніпра.



Верхові (оліготрофні) болота зустрічаються в районах з надлишковим зволоженням і розташовуються на плоских вододілах. Ці болота бідні на мінеральні солі, і тут ростуть невибагливі рослини (сфагновий мох, журавлина, пригнічена сосна та ін.) Наростання моху і накопичення торфу в центральній частині відбувається швидше ніж на краях, і тому ці болота мають опуклу форму поверхні. Зольність торфу становить близько 4 %, він використовується як паливо. 



Перехідні болота за ступенем мінералізації вод, характером рослинності є проміжними між верховими і низинними.
Живлення боліт відбувається за рахунок поверхневих вод (під час розливу річок), грунтових вод і атмосферних опадів. Верхові болота живляться в основному за рахунок атмосферних опадів, тому ці болота бідні на мінеральні солі. У живленні низинних і перехідних боліт велике значення мають грунтові води, а також води поверхневих водотоків в період їх розливу. Живлення атмосферними опадами має меншу питому вагу. Співвідношення різних видів живлення істотно залежить від висотного положення болота по відношенню до рельєфу місцевості і від характеру гідрологічних умов заболоченої місцевості. Водний баланс боліт малодосліджений. Точних даних про співвідно­шення елементів водного балансу для боліт різного типу немає. 

Мате

Людина використовує болотні рослини, які мають харчову і лікарську цінність. Болотні рослини часто дають багаті врожаї. Так, журавлина на болотах Карелії з одного гектара дає до 200 кг ягід, а морошка - 700 - 800 кг. Безліч лікарських рослин - багно, аїр та ін - виростає саме на болотах.
В останні роки болота стали об'єктом пильної уваги вчених. Це не дивно, адже болота являють собою не тільки унікальні екологічні системи, а й цінні родовища корисних копалин. Але як природний ландшафт, болота становлять невід'ємну частину біосфери. Як було зазначено вище, вони грають основну роль у гідрологічному балансі ряду місцевостей. При цьому до цих пір багато аспектів функціонування болотних екосистем залишаються невідомими. Тому болота як тип рослинного співтовариства вимагають не лише всебічної охорони, а й фундаментального дослідження.




                          2 урок(самостійна робота)
Рослинни й і тваринний світ боліт:

Флора заповідника включає бореальні (тайгові) та неморальні (лісо-степові) види рослин. Вона нараховує 604 види судинних рослин, 139 – мохів та 140 лишайників, десятки грибів та водоростей.
Для флори заповідника характерні в основному лісові, болотні та лучні види. Більше половини складають види рослин, які зустрічаються в зоні тундри і тайги північної півкулі. Їх присутність обумовлена не кліматом, а умовами зволоження. Це андромеда багатолиста, верба чорнична, багно звичайне, буяхи тощо. Ці рослини невимогливі до температури і можуть зростати за межами зони холодного клімату.
Серед рідкісних видів рослин, занесених до Червоної книги України найбільш чисельними є представники родини орхідних (пальчатокорінники — Фукса, м'ясочервоний, любка дволиста). Зустрічаються тут і декілька рідкісних видів плаунів (диафазіаструм сплюснутий, плаун колючий). В заповіднику охороняються реліктові види, які збереглися з льодовикового періоду (водяний горіх плаваючий, шейхцерія болотна, верба чорнична). Охороняються популяції багатьох цінних лікарських рослин (цміну піщаного, звіробою, чорниці, брусниці, журавлини болотної).  
Досить багата і різноманітна в заповіднику флора мохів. Найбільш багаточисельними є сфагнові та зелені мохи. Вони утворюють густі суцільні покриви в лісах та на болотах заповідника. Серед них також є червонокнижні види, переважно мешканці верхових боліт (сфагни м'який та тоненький).







  
Домашнє задання
- Параграф 50(географія), Н.С.- параграф 12.
- Стор.73( одне завдання на вибір).
Тесты:


                                          17.12.2020
Тема: Підземні води: мінеральні і термальні води- хімічний склад. 
Застосування підземних вод для потреб людства. Вплив 
мінеральних і термальних вод на мікроорганізми, рослини і 
тварини.
                                                 Хід уроку:
1. Перевірка домашнього завдання.







2. Вивчення нового матеріалу.




- Що ми розумієм під підземними водами.
- Що таке мінеральні води, перщі санаторії.
- Робота з таблицею на стор.80.
- Мінеральні води України.
- Термальні води.
- Що таке гейзер.
- Фізика гейзера( дивись малюнок 24 підручника), Стор.83.

2 Урок( самостійна робота).

Тема: Застосування підземних вод для потреб людства. 
Вплив мінеральних і термальних вод на мікроорганізми,
рослини і тварини.










Домашнє завдання:
- Параграф 14, стор.84 письмово.
- Стор.209-210 географія.



                                       22.12.2020
Тема: Рух води в океані: приливи і відливи. Приливні
електростанції. Рослинний і тваринний світ в морях і
океанах.
                                  Хід уроку
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вивчення нового матеріалу:
- Суть закону всесвітнього тяжіння.
- Дія Сонця і Місяця на Землю.
Припливи і відливи-періодичні підвищення і зниження
рівня води морів і океанів.
Припливи- підсумок гравітаційної нерівномірності притягання
води океанів Місяцем і меншою мірою Сонцем.

Відео- https://www.youtube.com/watch?v=5N-CKv82KZE

https://www.youtube.com/watch?v=5N-CKv82KZE





Розв язати задачу стор.109.
2 урок(самостійна робота).
Тема: Тваринний і рослинний світ морві та океанів.
1.В робочих зошитах записати визначення що таке:
Планктон, нектон, бентос.
2. Розглянути як росповсюджуються організми в світовому океані.

Які морські рослини і тварини вам відомі?

Пригадайте, як пристосовані тварини до життя у водному середовищі морів і океанів.

ГРУПИ МОРСЬКИХ МЕШКАНЦІВ ЗА УМОВАМИ ІСНУВАННЯ. Серед мешканців Світового океану є і мікроскопіч­ні бактерії, і крихітні рослини та тварини, яких у літрі води вміщуються мільйони. А є й справжні велетні — водорості завдовжки кілька десятків метрів і тварини масою десятки тонн. За умовами існування розрізняють кілька груп мор­ських мешканців: планктон, нектон, бентос (мал. 204).

Планктон — це дрібні рослини і тварини, які населяють товщу води і яких переносять хвилі й течії. Це дрібні водорос­ті, черв’яки, рачки, креветки,медузи. Планктон — основна їжа більшості мешканців океану, в тому числі риб і китів. Подекуди в океані планктону буває так багато, що він нагадує густі завислі хмари. У цій товщі «поживного пюре» «висять» медузи різних кольору і форми. Такі райони багаті на рибу.

Нектон — морські тварини, які активно рухаються у воді. Це кити, дельфіни, моржі, тюлені, восьминоги, кальмари, водяні змії, черепахи та різноманітні риби. Вони легко мо­жуть долати великі відстані.

Бентос — рослини і тварини, що оселилися на дні. У «підвальному поверсі» о ке ану живуть водорості, корали, губки, морські зірки, краби, черв’яки. Водорості отримують із води поживні речовини всією своєю поверхнею.

Матеріал з даної теми можна знайтив підручнику географії(6 клас).

На стор.177-179.

Домашнє завдання:

-Н.С. параграф 20.

-Г. параграф 45.

Підготуватися до К.Р.( повторить: будова річки, озера, підземні води, гейзери,

океани і моря).

                                    13.01.2021
Тема уроку: Походження, склад, будова земної атмосфери.

Роль живих організмів у формуванні атмосфери.

Атмосфера інших планет, способи вивчення земної атмосфери.

Озоновий шар і його значення для живих організмів.

                                    Хід уроку

1. Актуалізація знань:

- Які частини земної земної сфери ми вивчили?

- Що таке атмосфера?( Послухати відповіді дітей).

2. Вивчення нового матеріалу:

                                     ПЛАН:

1) Як утворився повітряний океан?

2) Значення атмосфери для життя на Землі(стор.4).

3) Малюнок до прикладів на стор.5.(самостійно).

4) Сучасний склад атмосфери(діаграмма на стор.5).

5) Атмосфера інших планет(стор.6).

6) Будова Земної атмосфери(демонстрація).




                                  2 урок(самостійна робота)

Тема: Озоновий шар і його значення для живих організмів.
Значення озону для життя на Землі Озон – це речовина, яка містить молекулу, що складається з 3 атомів кисню. При нормальних погодних умовах він являє собою блакитний газ. Коли спостерігається зниження температури, то озон переходить в фазу рідини з кольором індиго. Перебуваючи в твердому вигляді, ця речовина утворює кристали темно-синього або навіть чорного кольору. Озон має характерний запах і після грози його легко відчути. Даний термін ввів у науковий обіг німецький хімік Шенбейн в 1840 році. Над поверхнею Землі озон створює унікальний озоновий шар на висоті 20-40 км. Він утворився під впливом сонячного ультрафіолетового випромінювання у верхніх шарах атмосфери і має велике значення в житті всіх живих істот на планеті. Значення озонового шару для біосфери в тому, що він поглинає шкідливі для тварин і здоров’я людини промені з космосу. Він являє собою своєрідний фільтр, що затримує електромагнітне і ультрафіолетове випромінювання Сонця. Але сьогодні спостерігається руйнування озонового шару, через викиди в атмосферу фреону – органічної речовини, що утворює в ньому дірки. Внаслідок чого його захисні дії помітно погіршуються. Над Антарктидою кожної весни в озоновому шарі утворюється діра розміром з США. Зменшення озонового шару впливає на клімат. Оскільки він утримує тепло розсіюючи його по поверхні планети, то зниження його рівня призводить до зміни напрямку пануючих вітрів і погоди. В майбутньому на Землі вчені прогнозують неврожаї, посухи, брак продовольства і голод. І така сумна картина, якщо не вжити заходів, настане через 100 років. Вплив озонового шару на живі організми Життя на Землі було б іншим, якби триміліметровий тонкий озоновий шар не захищав її. Якби сьогодні екран озону зник, то життя могло б існувати тільки глибоко під водою або в водах Світового океану. Як ми вже говорили вище, озоновий шар поглинає короткохвильові згубні ультрафіолетові промені. Зменшення його концентрації згубно впливає на живі організми. У людини і тварин спостерігаються різноманітні патології: порушення легеневої функції, захворювання імунної та нервової систем, рак сітківки очей і шкіри. Зростання впливу ультрафіолетового опромінення змінює цілі екосистеми, особливо цикл життєдіяльності фітопланктону і наземної рослинності.

Комментариев нет:

Отправить комментарий